Oldalunkon több bejegyzésben volt már szó a kikötőkről és arról, mennyire fontos szerepet töltenek be ezek a folyton nyüzsgő és még mindig érdekes, sőt, kicsit misztikus területek a nemzetközi kereskedelem, az ellátási lánc fenntartásában. Ez a szerepük közel sem lenne ilyen hatékonyan ellátható az egyre fejlettebb emelési eszközök összehangolt alkalmazása nélkül. Mai bejegyzésünkben a kikötői logisztika által használt eszközök áttekintését tartalmazza.
Daruk
A legfontosabb és leginkább szembetűnő eszközök egy kikötőben a daruk. Számos fajtájuk van, mind más területen és feladaton dolgozik:
- Rakodódaruk (Ship-to-Shore daruk)
Ezek a rögzített daruk képesek kiszolgálni különböző méretű hajókat, beleértve a legnagyobb óceánjárókat vagy konténerszállítókat. Elektromos vagy hidraulikus hajtással működnek. Jellemzőjük a magas rakodási sebesség és a precizitás, ami kombinálva a kiemelkedő, akár 50-75 tonnás teherbírásukkal, lehetővé teszi számukra a nehéz és túlméretes áruk biztonságos kezelését.
- Mobil rakodódaruk
Az önjáró daruk különböző helyeken is alkalmazhatók a kikötőkben. Jellemzőjük a mobilitás, illetve, hogy többféle különböző áru rakodására is alkalmasak. Ez a rugalmasság teszi ezeket az emelőeszközöket igazán hasznossá.
- Portáldaruk
Ezeket a darukat kifejezetten konténerek rendezésére használják a tárolóterületen. Kettő fajtája van. Az első a gumikerekes portáldaru (RTG), mely önjáró, ezáltal rugalmasságot biztosít a terminálon. Másik fajtája a sínhez kötött portáldaru (RMG), ami általában a nagy forgalmú konténerterminálokon található meg. Jellemzője a stabilitás és a nagy rakodási kapacitás, ezen felül automatizálható is.
Targoncák
Szintén fontos eszközök a targoncák is egy kikötőben, mivel ideálisak a rövidtávú árumozgatásra és a szűk helyeken is tudnak dolgozni. Egyik fajtájuk a konténertargonca (Reach Stacker), mely a konténerek tárolásában segít nagy teherbírásával. Feladata a konténerek rendezése, egymásra pakolása.
Kikötői szállítóeszközök
A rakodáson kívül a kikötőn belüli szállítást is meg kell oldani. Erre a feladatra konténerszállító teherautókat, straddle carriereket vagy automatizált járműveket (AGV) alkalmaznak.
A straddle carrier akár 3-4 konténert is egymásra tud pakolni és egyszerre szállítani.
Az AGV-k emberi beavatkozás nélkül, előre beprogramozva működnek. Navigációjuk lézerszkenneres, mágneses szenzoros vagy GPS alapú lehet. Automatizált terminálokon a hatékonyság kulcselemei lehetnek.
A kirakodás folyamata és eszközei
Most pedig, hogy áttekintettük a leggyakrabban használt eszközöket, nézzük meg egy kirakodás folyamatán keresztül, hogy melyik részfolyamatban melyik eszköz áll rendelkezésünkre.
A folyamat első lépése a hajóról történő kirakodás, amelyet a Ship-to-Shore darukkal végeznek. A konténereket szállítási prioritás szerinti sorrendben rakodják le. Modern kikötőkben automatizált rendszerek segítik a daruk mozgásának koordinációját.
A következő feladat a terminálon belüli szállítás. A rakparttól a kikötő belső tárolóterületeire való szállításban segítenek a konténerszállító teherautók, a straddle carrierek vagy az AGV-k. Logisztikai kihívást jelent a terminálon belüli forgalom irányítása, így az automatizált rendszerek segíthetnek azt optimalizálni.
A konténerek ideiglenes tárolására, rendszerezésére a portáldarukat (RTG és RMG) használják. Fontos szempont itt az optimális helykihasználás és a könnyű hozzáférhetőség. Az elrendezést pedig a későbbi logisztikai szempontok szerint kell megtervezni, figyelembe a véve a továbbszállítást.
Ezek után már csak a terminálról való továbbítás van hátra. A szállítás következő folyamatát megelőző berakodásban a targoncákat használják.
Így néz ki egy kikötői rakodási folyamat, amelybe a teheremelés különböző eszközei úgy épülnek be, hogy segítsék annak optimalizációját.